OPTIEK

Succes story

the Glass Story

Soms krijg je de kans een volledig nieuwe retailformule op te bouwen, van A tot Z.

Een nieuwe visie
op de optiekwereld

The Glass Story is de opticien met een ander perspectief, want hier staat niet alleen de bril maar iemands totale identiteit centraal. Optitrade, de serviceorganisatie voor zelfstandige opticiens, wilde de krachten bundelen in de sterk concurrerende optiekmarkt. Een nieuwe en vernieuwende retail start-up was het antwoord. Wij ontwikkelden een visie op de optiekwereld en de innovatieve retailformule van A tot Z: van het concept voor de klantbenadering en het creatieve businessmodel, tot de visuele identiteit, verpakkingen en de omnichannel winkelformule.

We sell happiness

In het concept van The Glass Story benaderen we de bril niet traditioneel als medische oogcorrectie, want een bril is niet enkel een kwestie van scherp zien. De perfecte bril verandert iemands uiterlijk, maakt hem mooier en bepaalt zijn uitstraling.

 

Een bril zegt veel over wie iemand is en voor hoe hij de wereld ziet. Waarom kiest iemand een uitgesproken montuur in plaats van een frameless bril of lenzen? Het assortiment aan brillen, zonnebrillen en contactlenzen is daarom ingedeeld naar levensstijlen, verrijkt met beeldcontent en instore communicatie ter inspiratie. Zo kunnen klanten er altijd makkelijk de bril vinden die past bij hun identiteit, leven, karakter en draagmoment. Dat maakt het kopen van een bril of lenzen net zo’n feest zijn als bijvoorbeeld het uitzoeken van kleding of het boeken van een reis: we sell happiness!

Kiezen was nooit zo eenvoudig

In de winkel en op de website zijn de zeven stijlgroepen goed te herkennen. Deze zijn tot stand gekomen na een uitgebreide analyse van consumentengedrag, lifestyles en modestijlen. 

 

Iedere groep bestaat uit monturen, bijpassende accessoires en video en foto’s van herkenbare dagelijkse situaties die de levensstijl op inspirerende wijze zichtbaar maken. Zo kunnen mensen gemakkelijk bepalen met welke groep zij zich willen identificeren. The Glass Story maakt de beste mogelijkheden inzichtelijk en behapbaar, inclusief de communicatie van glasheldere prijzen. Dat geeft de winkel en website een open en toegankelijk karakter. Beiden sluiten naadloos op elkaar aan en dat maakt het oriënteren, kiezen en kopen leuk en eenvoudig.

Nieuw! Abonnement voor je bril of lenzen

Alhoewel we abonnementen in meerdere branches zien opkomen, introduceert The Glass Story abonnementen voor brillen en lenzen. We ontwikkelden verschillende abonnementsvormen, passend bij specifieke levensstijlen, behoeften en wensen.

 

Bijvoorbeeld het Fashion abonnement voor mensen die graag geregeld van bril wisselen om altijd een montuur volgens de laatste trends te dragen. Of een Kids abonnement, waarin onbeperkt reparaties uitgevoerd kunnen worden na vallen of stoten, zodat de kids lekker ongestoord kunnen spelen. En bijvoorbeeld het Sport abonnement combineert een bril en daglenzen zodat men ongestoord kan sporten. Ook hier hebben we gekeken naar de levensstijlen en de draagmomenten om daarbij de beste servicepropositie te leveren.

De allereerste lenzenbar ooit

Liever lenzen dan een bril? The Glass Story heeft een heuse lenzenbar waarop alle opties duidelijk worden uitgelegd. Door de prominente plek van de lenzenbar, krijgt dit product de aandacht die het verdiend.

Ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar razendsnel op. Verbeterd comfort, zo lang mogelijke dagelijkse draagtijden en een maximale zuurstofvoorziening van het oog zijn belangrijke criteria. De lenzen en vloeistoffen zijn geheel private label. Voor The Glass Story ontwierpen wij de verpakkingen, passend bij de winkelformule. Ook hier wilden wij afstappen van de medische stijl die de markt kenmerkt, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteitsperceptie en vertrouwen. Daarom speelt de tone-of-voice een belangrijke rol: de naamgeving informeert over het product.

Packaging met een eigenwijze
toon

Verpakkingen neem je mee naar huis, en zijn daarom een belangrijk verlengstuk van je merk. SVT heeft de verpakkingen voor het private label lenzen en vloeistoffen van The Glass Story mogen ontwerpen.

 

We hebben de producten zelf een stem gegeven, ze spreken je toe met teksten als ‘No time, No Rub, I’m all in one’. Ook is er gekozen voor opvallende namen, zoals ‘Happy Tears’ (oogdruppels), ‘Forever Friends’ (jaarlenzen) of ‘No Mercy’ (peroxide systeem).

Zowel fysiek als online

SVT ontwikkelde de webstyle, de onderligger voor de website van The Glass Story. Voor een optimale merkervaring is het belangrijk dat online en fysiek eenzelfde beleving oproepen, zowel in de winkel, thuis als onderweg. 

WHAT'S NEXT

In de optiekbranche komen steeds meer nieuwe concepten die de status quo ontwrichten. Het gaat erom de klanten, hun gebruik en behoeften écht centraal te stellen. Dan is het mogelijk om waardevolle retail te creëren en nieuwe businessmodellen te ontwikkelen.