SVT ontwikkelt concepten en formules voor retail, horeca, zorg- en service-organisaties. We zijn van mening dat een concept pas echt goed is, als ook het commerciële plan erachter goed in elkaar zit. Krachtige concepten maken formules die werken.
Conceptontwikkeling: the big idea
Een klant ervaart een winkel of zijn omgeving als een holistisch geheel. Bij de ontwikkeling van het concept en formule komt dan ook alles samen. Het is een creatief businessplan; ‘The Big Idea’. We onderzoeken de customer journey en ontdekken waar kansen liggen. Met behulp van Platform Development Model® brainstormen we over de consequenties voor alle retail-elementen. Wat willen we, wat is haalbaar en wat moet er dan gebeuren? We vertalen het concept naar een krachtig document in woord en beeld.
Het concept vertalen we door naar de formule. Bij de ontwikkeling van een nieuwe retailformule denken we altijd vanuit de klant. Het draait daarbij niet om een mooi sausje van beloftes en design, maar om een goede vertaling van het merk en de ambities, het waarmaken van de beloftes. Het uiteindelijke doel is een formule die waarde toevoegt en onderscheid maakt, wat terug te zien is in de cijfers. We beginnen met scenario’s, waarin we op zoek gaan naar de grenzen en zwaartepunten binnen het concept. Vlekkenplannen, tone of voice en schetsen geven al een goed gevoel waar het heen gaat. In het schetsontwerp wordt alles bedacht en ontworpen: layout, routing, afdelingsopbouw, inrichting, meubilair, verlichting, instore communicatie en exterieur. We bedenken alles wat de klant ziet en ervaart. Van het schetsontwerp gaan we naar het definitieve ontwerp en uiteindelijk de realisatie. Tevens maken we afsluitende formule-handboeken, die leidraad geven aan een zelfstandige uitrol van de formule.
Om relevant te blijven is het belangrijk om aansluiting te blijven vinden bij de mindset van de consument. Dat kan door een multi-format strategie, maar elk geval door een omni-channel ervaring te bieden. Met onze omni-channel benadering zorgen we dat alle consumer touchpoints elkaar versterken. We brengen online naar de winkelvloer en zoeken de grenzen op van techniek en innovatie.
Een mooi voorbeeld van een multi-format strategie is het door ons ontwikkelde stadsconcept ‘Kruidvat in de stad’. Immers, tijdens het winkelen in een binnenstad koop je eerder make-up dan een voordeelpak wc-papier. Assortiment, service en formule zijn hier op aangepast en opnieuw vormgegeven.