Retail design.
Wij ontwerpen de ontmoetingsplek tussen bedrijf en consument. Van winkels en pop-ups, tot bankkantoren en zorgcentra. Fysiek, online en omni-channel. 

 

Food retail

We love food & we love retail. Wat maakt food retail in onze ogen uniek? Het is zó onlosmakelijk verbonden met ons dagelijks leven dat het een spiegel is van de maatschappij.

 

Het reageert op de veranderingen in de samenleving, je ziet trends komen en gaan. We zagen de opkomst van biologisch, de oplossingen voor eenpersoonshuishoudens, blurring, de groei van Food-to-go en ga zo maar door. We zien de invloed van hevige concurrentie. Daarnaast moeten merken in food retail solide en toch dynamisch zijn, door het brede publiek dat men wil dienen en daaruit voortkomend, de ontwikkeling van verschillende formats (XL, citystore, foodtrucks).

 

Non-food

Wat hebben een pop-up store van 20 vierkante meter en een tuincentrum van 10.000m2 met elkaar gemeen? Allebei spelen ze zo goed mogelijk in op de mindset van hun klant.

 

Grote kans dat de shopper in de pop-up store in een drukke winkelstraat een andere behoefte heeft dan de shopper voor wie het tuincentrum een dagje uit is. Zodra je weet waar de behoeften liggen, kun je je als merk of formule relevant maken. We besteden dan ook veel aandacht aan het bestuderen van de klanten van onze klant.

 

Service retail

Bankkantoren, gemeentehuizen, stations; het zijn allemaal ontmoetingsplekken tussen bedrijf en consument. De dienstverlening of service ligt ten grondslag aan het interieur en communicatie. Het zijn plekken waar het interieurontwerp een groot verschil kan maken in de beleving en houding van de klant.

 

Waar het belangrijk is om te navigeren en communiceren, niet alleen in woord en beeld, maar ook met omgevingselementen als licht, materiaal en inrichting. De vraagstukken en oplossingen zijn vaak complex en worden ondersteund door onze consultants.

 

Maaike van Rooden geeft regelmatig lezingen en workshops over service design. Meer informatie? Neem contact met ons op. 

 

Meer weten over service design? Onlangs is ons laatste boek verschenen ‘100% service’, bekijk hier de preview!

"Retail wordt persoonlijker
en actiever, dus nog meer 1 op 1."
 
Service retail
Online players: van pure online naar fysiek

SVT Branding + Design Group ontwikkelt al bijna 30 jaar winkels voor start-ups en gevestigde retailers. De laatste jaren zien we echter een forse groei uit een heel ander veld; die van de online retailers.

 

Steeds meer online retailers openen fysieke winkels (ook wel clicks to bricks genoemd). Neem Coolblue, Badkamerwinkel.nl of Ace & Tate; bij allen was er behoefte naar een fysieke plek om de producten te ervaren, te kopen, was er vraag naar echt contact of service. Daarnaast zien we ook de groei van webrooming: online oriënteren, in de winkel kopen. De winkels zijn nieuwe ontmoetingsplaatsen, fysieke communities, een verlengstuk van het merk. 

 
Start-ups

Wij brengen jullie droom tot leven! Met onze 30 jaar ervaring en expertise in retailontwikkeling zijn we een waardevolle partij voor startende retailers.


In tegenstelling tot gevestigde retailers ligt bij start-ups alles nog open en moeten er veel keuzes gemaakt worden: wat wordt het winkelconcept, de productselectie, welke services worden er geboden. Daarnaast is er vaak meer ruimte voor innovatie en vernieuwingen, ruimte om het anders te doen. Een van onze laatste start-ups is The Glass Story. We zijn betrokken geweest van ‘the early beginning', toen het nog een idee was - en hebben alle fasen doorlopen van propositie, merkontwikkeling, concept tot winkelrealisatie.

 
Fashion

Fashionretail is fun, fast & exciting. Het is de meest dynamische tak binnen retail en tegelijkertijd de lastigste, want de druk is hoog.

 

Aanbod en prijs worden steeds meer concurrentie ontvankelijk, dus is het noodzaak om als merk en winkel onderscheid te maken. Kies voor een duidelijke doelgroep en positionering. Onderzoek de customer journey en ontdek waar kansen liggen. Hoe mix je online in de fysieke winkel? Hoe blijf je verrassen? De lifecycle van de fashionformules is kort, dus gaan we op zoek naar flexibele systemen die goed up-to-date te houden zijn. Stap uit de crowd en maak met je merk en winkelconcept het verschil!

 
Hospitality

Hotels, restaurants, bioscopen: het zijn omgevingen waar je álles uit je merk kunt halen, tot in de kleinste details. Door het groeiende toerisme en de populariteit van out-of-home consumptie wordt het steeds belangrijker om je te onderscheiden: zorg dat ze voor jou kiezen!

 

Wat zegt jouw merk over geur, smaak, geluid, inrichting, verlichting of service? We verplaatsen ons in de mindset van de klant. Wat zijn de verwachtingen en hoe overtref je deze? We ontwerpen zowel de ervaring op locatie, als de consumer touchpoints hiervoor en daarna; via online, mobiel of social media. Durf keuzes te maken en kies voor eigenheid en onderscheidend vermogen. Op deze manier creëer je een unieke en moeilijk te kopiëren ervaring. 

 
Health design

Aan alle zorginstanties in Nederland: ontdek ‘what design can do!’. We hebben het niet enkel over de vormgeving van navigatie of wachtruimten, maar over het ontwerpen van een klantervaring, ook wel genoemd patient experience / health design. In health design is het van belang om de volledige ervaring te ontwerpen.

 

Het zijn functionele omgevingen waar de emoties van mensen een grote rol spelen; van spanning en opluchting tot blijdschap en verdriet. Het is van belang om de volledige ervaring te ontwerpen; van thuis tot in de bespreekkamer. Hoe ervaar je het ziekenhuis als merk? Vind je er intuïtief de weg? Voelt wachten als ‘moeten’ of ‘mogen’? Een prettige omgeving kan bijdragen aan een positieve ervaring en herstel, en maakt het zorgcentrum tot een uitgesprokener merk.

 

We kruipen in de huid van de organisatie, maar zijn tevens de criticus en benaderen het vraagstuk altijd vanuit de beleving van de patiënt. Net als overheidsgebouwen zijn ziekenhuizen en zorgcentra een mensen-plek. Design slaat de brug tussen functie en emotie.

 

Benieuwd wat we voor De Kinderkliniek gedaan hebben? Je ziet het hier. We hebben een artikel geschreven over health design. Lees het hier of op onze blog!

CONTACT

Klaar voor de next step of op zoek naar een heldere stip op de horizon?

Don't hesitate to contact us.

MICHEL VAN TONGEREN

MANAGING DIRECTOR

michel@svt.nl

FRANK SCHOEMAN

CREATIVE DIRECTOR

frank@svt.nl

MAAIKE VAN ROODEN

RETAIL CONSULTANT

maaike@svt.nl