• Maaike van Rooden

Store visit: MUJI in volle glorie!

Wij bezochten de nieuwste en grootste MUJI flagshipstore. Begin april 2019 opende MUJI in de retailwijk Ginza in Tokyo deze locatie met 4 verdiepingen retail, een foodmarkt, een restaurant, galerie, bar én een hotel. Dit all-in-one concept draagt MUJI's filosofie van "feel-good living" over op de wereld. En ja, dat is goed gelukt! We zouden er wel kunnen wonen. En we zijn niet de enigen: op zondag stonden er voor de deur en in het entreegebied zelfs verkeersregelaars om het grote aantal klanten in goede banen te leiden.


Dit maakt deze winkel anders dan de andere winkels van de Japanse retailer:


Écht alles voor het dagelijks leven

MUJI biedt alles voor "feel-good living". Kleding, stationery, huishoudelijke producten, opbergboxen, meubels, bedlinnen en handdoeken, koffers en tassen. De producten zijn functioneel en hebben een minimalistisch ontwerp van veelal natuurlijke materialen – herkenbaar voor Japans design. In het winkelgedeelte van deze multifunctionele flagshipstore worden zelfs wasmachines, koelkasten en fietsen verkocht.



Nieuw: Make-up afdeling

Douchegels, shampoos, zepen, esoterische oliën in mooie, minimalistische verpakkingen kenden we al. Nu heeft MUJI ook een eigen beautylijn, waarbij je zelf je eigen make-up box samen kunt stellen.



Focus op food

De begane grond is een foodmarkt. Hier vind je een theeboetiek, waar je je eigen blend kunt laten samenstellen, een kruidenshop, een groente- en fruitafdeling en diverse counters voor vers bereide take-out maaltijden.


Links van de entree zit MUJI Bakery. Vanaf de straat zie je de bakkers aan het werk. Geen verrassing dus dat hier vrijwel altijd een rij staat! Via de MUJI Passport app kun je trouwens brood en koffie bestellen om de rij te omzeilen.


De app gebruik je ook om een tafel te reserveren in het restaurant MUJI Diner, geopend voor ontbijt, lunch en diner. Voor de Japanse gerechten wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van seizoensproducten. Daarom werkt MUJI nauw samen met boeren uit de regio, zodat ze altijd de beste en meest verse producten kunnen gebruiken in het restaurant.



Aandacht voor services

In alle MUJI winkels zijn de producten overduidelijk de 'heroes'. In de nieuwste winkel viel de ruimte en aandacht voor services op, geïntegreerd in de afdelingen of als aparte zone.


Bij de Customisation Service kun je textielproducten laten voorzien van een borduursel naar eigen ontwerp. Bij de Delivery Service Counter kun je online bestellingen afhalen of de producten die je in de winkel besteld thuis laten bezorgen.


Met MUJI Support worden klanten geholpen door medewerkers, gespecialiseerd in interieurontwerp en opbergmethodes, om de MUJI "feel-good" lifestyle toe te passen in hun eigen huis. Met de Renovation Club gaat MUJI nog een stap verder: MUJI biedt inspiratie voor de verbouwing van woningen en helpt en begeleidt bij de renovatie en inrichting.



ReMUJI

Een duurzame en circulaire kledingcollectie met een verhaal.Twee collecties met bijzondere verhalen. MUJI neemt de kleding in, die klanten niet meer willen dragen, en verzamelt textiel dat in het productie- en distributieproces beschadigd raakt en daardoor onverkoopbaar geworden is. Deze kleding wordt geverfd en gerecycled tot de ReMUJI collectie.


Storytelling door visual merchandising en instore communicatie

In de wanden zijn producten gestapeld tot aan het plafond. Deze blokvorming is typisch en herkenbaar voor de Japanse retailer. Het creëert sfeer en geeft een gevoel van smart value. Ook helpt het als navigatie bij het vinden van de juiste afdeling en productcategorie. De producten spelen ook een belangrijke rol in de visual merchandising, juist door oneigenlijk gebruik.


Instore communicatie wordt vooral op productniveau toegepast: verhalen die de producten ondersteunen en fungeren als 'silent salesmen'. Het verschil tussen de producten wordt geïllustreerd en het gebruik van de producten wordt uitgelegd. De herkomst, ambacht en het maakproces worden getoond. Klanten worden getipt over de MUJI services en er is ruimte voor prijs- en actiecommunicatie.



Ruimte voor leisure

Het moge duidelijk zijn dat deze flagshipstore veel meer is dan een ruimte gericht op transactie (al wordt er volop gekocht – het lukt je haast niet om de winkel met lege handen te verlaten, hebben we zelf ervaren). MUJI laat de klanten en gasten de merkfilosofie beleven door de combinatie van functies. Dat houdt in dat er ook volop ruimte voor leisure is: er worden geregeld workshop georganiseerd. Er is een boekwinkeltje met rustige leeshoek. De kinderafdeling heeft een speelhoek, waar kinderen al het speelgoed kunnen uitproberen, en een nursing room. En op de 6de etage, waar ook de hotellobby is, is Atelier MUJI. Deze artistieke ruimte bestaat uit een galerie, een salon, lounge en bibliotheek. Hier wil MUJI zijn visie op de toekomst tonen en mensen uitdagen na te denken over de rol en het belang van design. Wat een mooie ambitie!


We zijn grote fans van deze veelzijdige flagshipstore van MUJI. Jammer dat die op meer dan 9000km afstand zit!