Een duurzame winkel die lang meegaat en betaalbaar is, maar die toch flexibel is om aan een concept, het seizoen of tijdelijke route aan te passen. Dit lijkt haast onmogelijk, maar is door het door SVT ontwikkelde Skeleton & Skin® slechts een paradox. Skeleton & Skin® omvat deze elementen, zodat jij een toekomstbestendig concept hebt.
“Vernieuwing is uiteindelijk de enige bron om vooruit te komen”
– Joseph Schumpeter 1883 – 1950
Skeleton & Skin®
Het Skeleton & Skin®-principe is een adaptief retaildesign, dat gebaseerd is op drie elementen waar de klant naar op zoek is: duurzaam, betaalbaar en flexibel. De vaste onderdelen van de winkel – ook wel skeleton genoemd – worden zo goedkoop en eenvoudig mogelijk gemaakt, waardoor je de inrichting en aankleding – de skin – steeds gemakkelijk kunt veranderen. De oprichtingskosten zijn hierdoor laag en de variabele kosten hoger.
In veel branches zien we seizoensaanpassingen, die nu snel kunnen worden doorgevoerd. Mocht een piekperiode zoals Black Friday voor de deur staan, kan eenvoudig de looproute worden aangepast. En mocht data aanwijzen dat een productcategorie (minder) goed loopt, dan kun je hierop inspelen met de visual merchandise. Je kunt heel makkelijk actueel zijn en traffic en conversie optimaliseren. Kortom, de levensduur van het storeconcept wordt verlengd en geeft continu een ander beeld, terwijl de adaptie klein is.
Unieke Skeleton & Skin®-werkwijze

We onderscheiden op hoofdlijn twee manieren om Skeleton & Skin® toe te passen:
1. De winkel continu aanpassen
Een sterk skeleton met een variabele skin die je gemakkelijk kunt aanpassen aan actualiteiten, nieuwe proposities of shoppergedrag. Bij Intratuin hebben tussen 2000 en 2020 meerdere keren grote veranderingen plaatsgevonden. Doordat we in het ontwerp rekening hebben gehouden met een flexibele laag in het skeleton, konden deze veranderingen eenvoudig worden doorgevoerd. Zo hebben we met kliklijsten gewerkt, zodat signing, routing en productpresentatie (oftewel de skin) eenvoudig aangepast kunnen worden. Zo is Intratuin continu van nu door snel adapties te doen in haar formule, zonder direct het complete storeconcept aan te passen.

Bij Dille & Kamille werken ze met meubels en rekken die aanpasbaar zijn, zodat de winkel en het assortiment continu van nu zijn. Zo zijn de kasten langs de muur identiek, zodat je gemakkelijk met assortiment kunt wisselen. De thematafels bevatten een rasterplafond en metalen stang waar attributen en signing aan opgehangen kunnen worden. Hierdoor kan door middel van VM-en snel, makkelijk en goedkoop een nieuwe wereld gecreëerd worden.
2. Volledig switchen van concept
Helemaal verrassend zijn winkels die snel en frequent volledig switchen van thema of concept. In een mum van tijd kan een totaal nieuwe look aan een winkel gegeven worden. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid van de shoppers, die zich afvragen: “Wat hebben ze nu weer voor ons in petto?”.
Sprekend voorbeeld hiervan is Merci. De Parijse conceptstore is een grote winkel waar je kunt eten, lezen, maar ook kleding en meubels kunt kopen. Het entreegebied van de winkel hullen ze geheel in een thema door de muren, vloeren en plafond aan te passen. Elke twee maanden hebben ze een nieuw thema, een combinatie van beleving en nieuwe producten. De ene maand gaat over katoen, linnen en wassen, en de andere maand loop je op de bodem van een zwembad. Dit wekt de nieuwsgierigheid van de shoppers en lokt ze naar binnen. Telkens weer.
Een ander voorbeeld van een winkel die snel van thema wisselt, is Nike. Tijdens ons winkelbezoek in Londen zagen we hoe de winkel in een handomdraai transformeerde: de ene dag stond alles in het teken van running, de volgende ochtend was vrouwenvoetbal het hoofdthema. Doeken, schermen, zelfs de paspoppen waren vervangen. Een compleet andere skin.

Luxe warenhuis Selfridges tovert ‘The Corner Shop’ iedere zes weken om tot een volledig nieuw concept. Retailers en merken nemen The Corner Shop, de vaste pop-up store die onderdeel is van het warenhuis, over en experimenteren met beleving, nieuwe producten en diensten. Zo vraagt Selfridges aandacht voor duurzaamheid met hun eigen concept ‘Worn Again’, waar ze verschillende services tentoonstellen, en wordt vervolgens de pop-up store overgenomen door Skims, het lingeriemerk van Kim Kardashian. Een ware proeftuin voor merken en een ontdekkingsreis voor shoppers.
Skeleton & Skin®: altijd een winkel van nu
Voorheen werd een storeconcept ontwikkeld waar enkel aanpassingen in de tijdelijke laag van instore communicatie gedaan konden worden. Met Skeleton & Skin® biedt SVT meer flexibiliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid voor het storeconcept, zodat jouw winkel een lange levensduur heeft en toch continu een ander beeld geeft. Een adaptieve winkel met een vaste basis (skeleton) en een variabele inrichting en communicatielaag (skin). Met een relatief kleine aanpassing heb je continu een winkel van nu. High impact, low effort.