
We kijken liever niet te veel terug op het afgelopen jaar. Toch heeft het jaar een ontegenzeggelijke invloed op het gedrag van consumenten, we spreken zelfs over ‘de nieuwe normaal consument’. En die invloed zien we ook terug in het komende jaar. Daarnaast blijft het virus ook in 2021 boven ons hoofd hangen. Onzekerheid en regels wisselen af met vrijheid en onbezorgd genieten.
1. Op de kleintjes letten
In het komende jaar worden we nog kritischer waar we ons geld aan uitgeven. Die beweging was al aan de hand en de crisis heeft dit alleen maar versterkt. Het aantal mensen dat niet kan rondkomen zal in 2021 verdubbelen. Discounters spinnen garen en het spel tussen prijs en waarde wordt voor alle retailers en merken heviger. Aan de andere kant zien we dat een grote groep mensen geld over heeft gehouden en dus juist wat te besteden heeft. Maar ook hier is de balans tussen prijs en waarde van belang, want dat bepaalt waar de consument zijn of haar geld gaat uitgeven.
2. Home is the future
In het komende jaar worden we nog kritischer waar we ons geld aan uitgeven. Die beweging was al aan de hand en de crisis heeft dit alleen maar versterkt. Het aantal mensen dat niet kan rondkomen zal in 2021 verdubbelen. Discounters spinnen garen en het spel tussen prijs en waarde wordt voor alle retailers en merken heviger. Aan de andere kant zien we dat een grote groep mensen geld over heeft gehouden en dus juist wat te besteden heeft. Maar ook hier is de balans tussen prijs en waarde van belang, want dat bepaalt waar de consument zijn of haar geld gaat uitgeven.
3. Flexibel genieten
Na veel binnenzitten mogen we in het nieuwe jaar weer vaker naar buiten. Genieten van een terrasje of een film in de bioscoop. We grijpen deze hernieuwde vrijheid dan ook met beide handen aan, er wordt post-covid zelfs gesproken van een terugkeer van de roaring twenties. Maar we hebben het afgelopen jaar ook het voordeel ervaren van rust. Genieten doen we dus ook in ons eigen huis met de mensen die het dichtst bij ons staan. We doen dat vrijwillig, maar soms ook gedwongen als gevolg van aangescherpte overheidsmaatregelen. Zo gaan we flexibel genieten. De ene keer in de veiligheid van thuis, dan weer in openbare ruimten vol reuring. Met klein groepjes, maar soms ook met een grotere groep. En soms binnen, dan weer buiten. Ook worden we flexibeler in waar we van genieten. Kleine verworven vrijheden voelen ineens als fantastische momenten waar we het meest uit willen halen.
4. Beating the big ones
Platforms en internationale toetreders krijgen voet aan de grond in Nederland. Amazon weet bijna de helft van alle Nederlanders te bereiken. En dat in slechts één jaar tijd. Ook Alibaba bereikt Europa met een distributiecentrum in Luik dat komend jaar wordt geopend. Platform first shopping wordt steeds meer de norm en doordat deze partijen talloze producten, diensten en services toevoegen raken ze verweven in het complete leven van de klant. Als antwoord op de bedreigingen die dit met zich meebrengt, kiezen steeds meer retailers voor samenwerkingen. Ze gaan clever collaborations aan en bouwen eigen ecosystemen rondom de klant om de customer experience en de retailoperatie te verbeteren. Samen proberen ze de internationale impact te bolwerken. Ook de overheid neemt maatregelen tegen de macht van platforms, zo zorgt wetgeving er mogelijk voor dat techreuzen hun data niet overal meer voor mogen inzetten.