Hoe design het
verschil maakt in retail

Het creëren van een iconische winkelformule is een kunst op zich. Retail design speelt hierin een essentiële rol, een kloppend retail design vormt namelijk het geheim achter succesvolle retailformules. Hoe zit dit?

De kracht van design

Design gaat verder dan alleen het uiterlijk; het brengt de gedachten en strategieën van een merk tot leven. Het maakt het onderscheid tussen wat zichtbaar is, wat tastbaar is en zelfs wat ontastbaar is.

“Design is niet alleen hoe het eruitziet en hoe het voelt; design is ’hoe het werkt’.”
– Steve Jobs

Design…

  • … creëert onderscheid tussen producten en kan merkvoorkeur stimuleren.
  • … geeft toegevoegde waarde aan een generiek product.
  • … spreekt onze emotie aan en bepaalt de eerste indruk; het helpt met de
  • … helpt ons met een keuze te maken in de huidige tijd van informatie- en
    product overload.

Denk aan water, een generiek product: verkrijgbaar in jerrycans, in flessen van 1, 2 of 3 liter, in kleine flesjes of als premium merken. Zoals je ziet in het voorbeeld, geeft design toegevoegde waarde aan een generiek product en creëert het merkvoorkeur waar de shopper graag meer voor betaalt.

Retail design als verleider

Retail design brengt het merk tot leven, het geeft vorm aan de verbeelding van de identiteit van het merk, de positie in de markt en toont de drijvende kracht. Als het goed ontworpen en ontwikkeld is, dan voelt de consument het merk in alle touchpoints van de customer journey. Zowel in de winkel, de instore communicatie, de presentatie, het service level, het gedrag van het personeel en de interactie, de verbinding, tussen merk, personeel en klanten en tussen de klanten onderling. Als klant ben je als het ware even onderdeel van alles waar het merk voor staat. Als het goed is, neem je dat mee naar huis, daar vertel je over en zo krijg je ambassadeurs. Het geeft jouw winkelconcept een uniek en authentiek karakter, waardoor shoppers ervaren waar je als merk voor staat.

Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat de kunst van het verleiden van de consument continu in beweging is. Consumentenbehoeften staan niet stil: in onze dynamische branche zijn constant nieuwe en andere oplossingen nodig om aan deze behoeften te voldoen en deze zelfs te overtreffen.

Design voor de consument

Naast het feit dat consumentenbehoeften veranderen, weten we dat consumenten hun keuzes vaak baseren op dieperliggende emoties en driften. Deze zijn niet rationeel te beredeneren. Het onderbewuste speelt een cruciale rol bij het maken van aankoopbeslissingen en het beoordelen van merken en producten. Het ontastbare aspect van design en beleving is net zo belangrijk als het zichtbare aspect en prikkelt de zintuigen. Het bepaalt hoe iemand zich voelt en gedraagt, en heeft vaak meer effect op het koopgedrag en de winkelervaring dan in eerste instantie wordt verwacht.

Iedere ochtend plaatsen Apple-medewerkers iPads, MacBooks en iPhones in een exacte hoek, zodat shoppers de producten wel móéten aanraken om ze goed te kunnen zien. Dat doen ze niet voor niets; uit neurologisch onderzoek blijkt dat 66% van de shoppers die het product vastpakt, het ook koopt.

Dit heeft te maken met de rechterhersenhelft, waardoor de shopper de winkelformule als holistisch geheel kan zien. Ze voelen aan wanneer iets wel of niet goed voelt. Bij retail design wordt al gauw vanuit de linkerhersenhelft gekeken, terwijl het belangrijk is om niet enkel op rationele waarden te bouwen. Kijk ook vanuit de rechterhersenhelft en neem het ontastbare mee in de totaalbeleving en -beoordeling van jouw merk. Door alle elementen samen te brengen, herstel je het evenwicht tussen hoofd en hart.

Het geheim achter succesvolle winkelervaringen

Kortom: retail design gaat verder dan het creëren van een goed uitziende winkel. Simpelweg is het de manier om je merk tentoon te stellen, een unieke en authentieke beleving neer te zetten en shoppers te gidsen naar het juiste product en te verleiden tot een aankoop. Het gaat om het creëren van een holistisch geheel van tastbare en niet-tastbare aspecten, zodat de shopper, die veelal onbewust wordt gedreven, wordt aangesproken. Retail design helpt jou als retailer om merkvoorkeur te creëren. Dát is de kracht van retail branding en design.

Dit artikel is gebaseerd op ons boek ‘één-op-één: de essentie van retail branding en design’, geschreven door SVT-grondlegger Michel van Tongeren. ‘1:1’ gaat over alle facetten van retail branding, van formuleontwikkeling die rekening houdt met alle factoren die van invloed zijn op het winkelen, tot de 1-op-1 relatie met de klant. Meer weten?

Wil je ook een iconisch
merk worden of de connectie
met je klant versterken?

Laat een bericht achter