NON FOOD RETAIL

Fun first

In de wereld van Jase & Joy staat plezier voorop.

Jase & Joy is geen gewone speelgoedwinkel, maar een plek vol speelplezier. Een huis vol kadootjes.

Jase & Joy

Jase & Joy snappen speelgoed als de beste. Een beschrijving is leuk, maar of wat erin zit écht iets is, weet je pas wanneer je het uit de verpakking haalt en ermee aan de slag gaat. Daarom worden er in de winkels te gekke ‘fun first’-activiteiten georganiseerd, zodat je zelf het speelgoed kunt ervaren. Daarnaast gaat Jase & Joy met een aantal kids heel veel speelgoed testen. De resultaten worden via de winkel en de website gedeeld. Spelen = weten.

De nieuwe speelgoedwinkel van Jase & Joy

Jase & Joy snappen speelgoed als de beste. Een beschrijving is leuk, maar of wat erin zit écht iets is, weet je pas wanneer je het uit de verpakking haalt en ermee aan de slag gaat.  

 

Daarom worden er in de winkels te gekke ‘fun first’-activiteiten georganiseerd, zodat je zelf het speelgoed kunt ervaren. Daarnaast gaat Jase & Joy met een aantal kids heel veel speelgoed testen. De resultaten worden via de winkel en de website gedeeld. Spelen = weten.

Een nieuwe formule

Begin juni van dit jaar zijn zeven voormalig Intertoys ondernemers een nieuwe speelgoedformule gestart, samen met franchise-organisatie Euretco. In een paar maanden tijd is er gebouwd aan een nieuwe én onderscheidende formule: Jase & Joy.

 

De nieuwe speelgoedketen wil zich op meer gaan richten dan speelgoed alleen. Ook de wat oudere kinderen moeten aan bod komen. "We willen bijvoorbeeld ook make-up en dat soort spulletjes gaan verkopen voor tienermeisjes. 

Daarnaast gaan we van start met een 'speelgoedpanel'. We gaan een panel samenstellen met kinderen in alle leeftijden die af en toe speelgoed toegestuurd krijgen om te testen. Aan de hand van hun ervaringen willen we ons blijven ontwikkelen." Aldus Miriam de Bruin, businessunit manager Jase & Joy bij Euretco.

Testen

In de speelgoedbranche staan formules al lang stil. De consument van nu moet je echt meer bieden dan alleen schappen met producten. Zo worden kinderen opgeroepen zich te melden om nieuwe producten te testen en het resultaat te delen op social media. 

 

Voor het winkelconcept zijn er ‘fun first’ tafels ontwikkeld waar kinderen met het speelgoed kunnen spelen en het kunnen testen. En zijn er in het winkelconcept in elke afdelingen hotspots gepland waar influencers hun reviews van speelgoed via digitale schermen kunnen delen. Een goede mix van offline en online.

Een eigen identiteit

Jase & Joy wil zich echt onderscheiden en heeft daarom heel bewust gekozen voor een naam waar geen ‘Toys’ in voorkomt. Jase & Joy is een naam waar plezier uitspreekt, ‘&Joy’ is een knipoog naar ‘enjoy’. In de naam is erniet langer meer een verwijzing naar speelgoed en kan er ook een bredere doelgroep aangesproken worden.

 

Aan Zee, bureau voor co-creatie heeft de naam, het merk en de huisstijl ontwikkeld. In de look & feel is er niet gekozen voor de primaire kleuren geel, rood of blauw, welke veelal door speelgoedformules gebruikt worden, maar wordt de formule gekenmerkt door een petrol kleur. Nóg een manier om laten zien dat Jase & Joy anders is dan andere speelgoedformules.

 

De huisstijl heeft daadwerkelijk een gezicht gekregen en zijn Jase & Joy geillustreerd, zodat ze online en in de winkel een rol kunnen spelen. In de winkel wordt de consument aan de hand genomen in de customer journey en wordt ze onder andere voorzien van reviews van speelgoed. Hier speelt het duo Jase & Joy een belangrijke rol in.

Van idee tot realisatie

De eerste winkel van Jase & Joy is in Amstelveen geopend. SVT ontwikkelde de winkelformule, het retaildesign en de instore communicatie, op basis van de merkuitgangspunten en de huisstijl die is ontwikkeld door Euretco en Aan Zee, bureau voor co-creatie. Dat heeft geresulteerd in een aantrekkelijke, speelse en laagdrempelige winkel met een ruim assortiment speelgoed en veel fysieke punten waar klantjes écht kunnen spelen en mee worden genomen in reviews van testers.

 

Miriam de Bruin: “In de Amstelveense winkel gaan we een aantal nieuwe dingen testen. Door de korte periode sinds de start kunnen we namelijk nog niet al onze wensen in één keer realiseren, we noemen het dan ook een testwinkel. Na de opening zullen we het concept in Amstelveen blijven ontwikkelen. Voor de klant alleen maar leuk, want daardoor blijven er de komende maanden steeds nieuwe dingen te zien en te beleven”.

Hans de Groot, ondernemer Jase & Joy in Amstelveen vult aan: “We barsten van de ideeën, maar kunnen niet alles in één keer uitrollen. Voorlopig zijn we nog lang niet klaar. Gelukkig maar, want niets is leuker dan blijven vernieuwen”.

Meer weten over deze unieke retailformule?

Neem contact met ons op.

WHAT'S NEXT

Alpha’s, de aanstormende generatie die bestaat uit 6- tot 16 jarigen, zijn grootgebruikers van schermen, social media en streamingsdiensten. Retailers zullen zich hier op moeten aanpassen met slimme concepten in on- en offline touchpoints.