NON FOOD RETAIL

Hier gaat het

over jou.

Hans Anders is de 'value for money' opticien, die de beste service voor de beste prijs biedt en zekerheid en plezier combineert.

Dat maakt Hans Anders. De nieuwe instore communicatie maakt deze positionering expliciet in de winkels.

Iedereen is anders

In Nederland en België maakt Hans Anders goed horen en zien betaalbaar voor iedereen. Door trouw te blijven aan wie ze zijn, maakt Hans Anders dag in dag uit duizenden klanten blij.

 

Om duidelijk te maken dat duizenden klanten toch allemaal een

beetje verschillend zijn, heeft SVT de nieuwe instore communicatie

persoonlijk gemaakt. De communicatie is als eerste

in de Hans Anders winkel in Gorinchem geimplementeerd.

Storytelling

In de sterk concurrerende markt met hoge campagnedruk, is het cruciaal om via alle customer touchpoints de propositie helder over de bühne te krijgen.

Daarom zorgt de instore communicatie ervoor dat de winkel  duidelijk ‘vertelt’ wie Hans Anders is en wat je als klant kan verwachten van de marktleider van de kwaliteitsketens: een scherpe prijs met goede kwaliteit en service, een uitgekiend assorti­ment monturen van eigen merk en andere grote modemerken. Plus de nadrukkelijk aandacht en zichtbaarheid voor lenzen, horen en de services van Hans Anders.

De gelaagde instore communicatie biedt ruimte aan branding, helpt klanten in de oriëntatie, met inspiratie en keuze.

Herkenning in
de communicatie

We laten 'iedereen is anders' zien, door in de fotografie mensen zichzelf te laten zijn en zich te laten zien. Niet alleen een hoofd met een bril, maar een mens in z’n eigen omgeving, in z’n eigen wereld; hoe subtiel ook.

Die diversiteit uit zich ook in een vrije interpretatie van de ruimtelijke presentatie van de instore communicatie. Door de lossere en persoonlijkere aanpak voelen de klanten zich eerder op hun gemak en kunnen ze zien dat mensen zichzelf kunnen zijn bij Hans Anders. Dat bevestigt dat je met een bril, lenzen of gehoorapparaat van Hans Anders goed zit. Het staat je goed en geeft je een scherpe blik en een perfect gehoor.

De clustering aan foto's presenteren de eigen merken, maar ook de grote modemerken en werken daardoor navigerend in de winkel. Bovendien is de instore communicatie nu makkelijk te vernieuwen door gewoon een aantal panelen te vervangen.

'Silent salesmen'
brengen ideeen

Bij Hans Anders hebben klanten heel veel keuze. Zij komen gericht voor het brede assortiment. Direct bij binnenkomst hebben zij het vertrouwen: "Hier ga ik wel slagen!" Maar waar te beginnen in dat grote aanbod?

Naast de navigatie, bestaande uit foto's, zijn er in het schap kleine kaders geplaatst die bepaalde monturen uitlichten. 'Silent salesmen' noemen we die. Een tip, een special, de laatste trend, een actie. Deze 'silent salesmen' brengen juist rust en focus en helpen de klanten kiezen.

 

Ook hier is het systeem flexibel, zodat het winkelpersoneel zelf nieuwe highlights kan bepalen.

Klein, maar fijn

De kleine producten als lenzen en gehoorapparaten vragen maar weinig ruimte, maar dat maakt deze assortimenten zeker niet minder belangrijk! Bij veel opticiens lijken ze het ondergeschoven kindje doordat dit assortiment weinig presence krijgt. Daar hebben wij bij Hans Anders verandering in gebracht.

 

Lenzen en gehoorapparaten hebben duidelijke wandpresentaties gekregen, waarin het assortiment gepresenteerd is en instore communicatie uitleg geeft over de onderlinge verschillen en waar je op moet letten. Handige keuzehulpen en checklists. Op andere plekken in de winkel brengen cross-selling boodschappen de klanten op ideeën, om ook eens lenzen te proberen bijvoorbeeld.

Bovendien zijn de services en garanties van Hans Anders nu explicieter gecommuniceerd in de winkel. Zo wordt nogmaals duidelijk wat Hans Anders maakt.

WHAT'S NEXT

De concurrentie in de optiekmarkt is fors.

Dat vraagt om een actieve, flexibele houding, zodat snel en proactief geanticipeerd kan worden op ontwikkelingen. SVT gelooft daarom in het 'skeleton & skin'-principe: een sterke, duurzame winkelbasis met ruimte voor elementen die makkelijk en kostenefficiënt vernieuwd kunnen worden. Zo blijft de winkelformule altijd

up to date!