ZORG

Zorgsprookje 
De Kinderkliniek

‘Het was erg bijzonder om een omgeving te mogen ontwerpen, waar je mensen, in dit geval kleine patiëntjes, echt mee helpt.’

Innovatief concept in de 

kindergeneeskunde

De Kinderkliniek in Almere is een project waar SVT al enige jaren met trots op terugkijkt. Het initiatief is geboren vanuit de noodzaak tot innovatie van kindergeneeskundige zorg en de behoefte aan meer poliklinische ruimte. Door de klinische- en de poliklinische zorg te scheiden, kan de zorg rondom het kind (en ouders) beter worden georganiseerd. Zo kan De Kinderkliniek klantgerichter werken. Het gemak van de patiënt staat voorop, waardoor onderzoek, diagnose en behandelplan zoveel mogelijk in één dagdeel plaatsvinden.

Een veilige en vertrouwde 
thuisomgeving

Omdat kinderen vooral thuis beter worden, gelooft De Kinderkliniek in de kracht van de veilige en vertrouwde thuisomgeving. Niet alleen de jonge patiënten, maar ook de andere gezinsleden moeten zich thuis voelen.

 

SVT ontwikkelde een sprankelende identiteit en vertaalde dit naar een aansprekend concept voor de kliniek. Van wanden en meubilair tot bewegwijzering; niets bleef bespaard en alles werd ontworpen vanuit de vrolijke visuele identiteit van De Kinderkliniek.

Kinderen wijzen
de weg

De Kinderkliniek is verdeeld over drie verdiepingen, elk voorzien van een eigen kleurenthema van de verschillende disciplines. Ze zijn zo ingedeeld dat de lijnen tussen behandelaars zo kort mogelijk zijn.

 

De navigatie is op speelse wijze ingevuld; zo wijzen de kinderen hier de weg en hoef je niet te kunnen lezen om te zien waar je heen moet. Het ontwerp van de verschillende ruimtes doet je vergeten dat je in een ziekenhuis bent. Op een herkenbare en speelse manier is er omgegaan met de verschillende communicatielagen en het interieur. 

Co-creatie met kinderen, ouders en artsen

Bij de ontwikkeling van de indeling en inrichting zijn de kinderen, ouders en medewerkers zelf betrokken geweest. We willen immers niet alleen dat patiënten en verzorgers zich er prettig voelen, maar ook dat het een fijne, efficiënte werkomgeving is.

 

Zo hebben we er voor kunnen zorgen dat de artsen de patiënten altijd zelf kunnen ophalen, zodat de kinderen niet alleen door het gebouw hoeven te lopen. En is er in het ontwerp zoveel mogelijk rekening gehouden met het perspectief van kinderen. De receptie is zo laag mogelijk gehouden en op een aantal plekken wordt er op kinderhoogte genavigeerd.

WHAT'S NEXT

Aan alle zorginstanties in Nederland: ontdek ‘what design can do!’. We hebben het niet enkel over de vormgeving van navigatie of wachtruimten, maar over het ontwerpen van een klantervaring. Een prettige omgeving kan bijdragen aan een positieve ervaring en herstel, en maakt het zorgcentrum tot een uitgesprokener merk.