FOOD

De stadswinkel

van Coop

Coop Vandaag is een perfect voorbeeld van een succesvolle multiformatstrategie

De stadswinkel van Coop

Coop Vandaag is de eerste stadsformule van Coop. Het is een compacte convenience store met een buurtfunctie waar verschillende services samenkomen. Zij koken voor jou, of je kookt zelf. Je kunt er in elk geval ieder moment van de dag terecht voor een verse maaltijd uit de keuken, voor thuis of onderweg.

Supermarkt & 
take-away

Het is een trend die foodretailers niet meer kunnen negeren; inwoners van grote steden halen meerdere malen per week of zelfs meerdere malen per dag hun boodschappen. De bezoekfrequentie groeit rap.

 

's Morgens een broodje en koffie voor ontbijt, ’s avonds de boodschappen of een take-away maaltijd voor het avondeten. Coop beantwoordt deze trend met de stadsformule Coop Vandaag. De formule houdt scherp rekening met de locatie, omgeving en de behoeften van consumenten die daar wonen. Het is ‘best of both worlds’: je  kunt er terecht voor de gewone boodschap, maar neemt direct een maaltijd mee die - voor je neus - vers wordt bereid.

Vers bereid in eigen keuken

Wat meteen opvalt aan Coop Vandaag is de eigen keuken. ’s Morgens ruik je bij binnenkomst de geur van koffie en verse croissants. ’s Avonds de geur van vers bereide stamppot en pasta.

 

Alles wordt direct in de keuken bereid en kun je warm of gekoeld meenemen. De winkel heeft tegelijkertijd een breed maar compact assortiment kruidenierswaren. Zo haal je in één winkelbezoek alles wat je nodig hebt voor de maaltijd of het huishouden. 

Makkelijk & snel

Bij Coop Vandaag moet je makkelijk en snel boodschappen kunnen doen. We hebben daarom een commerciële layout ontwikkeld waarin rekening wordt gehouden met de snelle beslisser die enkel iets wil afhalen, en met de klant die uitgebreider boodschappen wil doen.

 

Door de toevoeging van extra services zoals pakketdienst, stomerij en schoenreparatie heeft de supermarkt een buurtfunctie gekregen en is het daarmee onmisbaar geworden in de lokale omgeving. De winkel is 7 dagen per week geopend, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat.

Een eigen 
identiteit

Coop Vandaag heeft een eigen identiteit gekregen die de twee voordelen van de stadsformule weergeven: lekker en snel.

 

De illustraties tonen de verschillende eetmomenten van de dag en illustreren de boodschappen- en take-away functie van de winkel. Het retail design is tevens anders dan van de reguliere Coop. Het gebruik van andere materialen, de keuken uiteraard en een andere samenstelling in het kleurpalet maken de winkel het stoere broertje van Coop.

Van idee tot
realisatie

De eerste winkels van Coop Vandaag zijn in Rotterdam geopend. Het slimme concept is succesvol vanaf het eerste moment en wordt momenteel landelijk uitgerold.

 

Voor Coop Vandaag ontwikkelden we het retailconcept, de bijbehorende eigen grafische taal en beeldmerk, het nieuwe retaildesign van de winkel, de instore communicatie en alle stationary. Meer weten over een multiformatstrategie? Neem contact met ons op.

WHAT'S NEXT

Het retaillandschap verandert in razend tempo. De retailcyslus van 7 jaar is achterhaald; het is noodzaak continu in ontwikkeling te blijven.