FOOD

De succesformule

van Coop

De underdog met lef, dat is Coop in supermarktland. 

Een mooie formule die met kleine stapjes een
groots resultaat behaald.

Een supermarkt voor en door klanten

Het woord zegt het al: Coop is een coöperatie. Coop is de enige supermarkt die is opgericht voor en door klanten. Bij Coop beslissen de klanten mee over assortiment, aanbiedingen en acties en dat maakt Coop Supermarkten uniek in Nederland. Een mooi verhaal met mooie benefits, die gecommuniceerd mogen worden. Een winkel die organisch gegroeid is naar de levendige formule zoals die nu is.   

Een goed verhaal

Coop is een sympathieke formule. Het is een betrokken supermarkt die zich groots inzet voor lokale doelen, ze zijn betaalbaar en dichtbij. Om deze unieke merkidentiteit te benadrukken en bovendien de aangescherpte merkwaarden ‘dichtbij, lekker, goedkoop’ beter te positioneren, heeft SVT een nieuwe en sterke retailidentiteit voor de supermarktformule ontwikkeld.

 

De identiteit is vriendelijk en persoonlijk, maar ook krachtig en recht voor z’n raap. Aan de hand van de customer journey heeft SVT de instore communicatie zorgvuldig opgebouwd met verschillende lagen van navigatie, inspiratie en activatie. Hierdoor vind je makkelijk je weg, word je geholpen met keuzes maken en vind je genoeg inspiratie voor de volgende maaltijd.

'Vers' in de spotlights

De versafdelingen hebben een belangrijke functie binnen de formule en verdienen een plek in de spotlights! SVT is op zoek gegaan naar een optimale layout van productrotatie versus ruimte. Het resulteerde in een commerciële layout met goede zichtlijnen en aandacht voor sfeer, styling en storytelling. 

 

Opvallend zijn de unieke producten (Top! van Coop) en extra services. Zo schep je zelf producten als aardappelen, tomaten, noten en eieren en kun je zelf de hoeveelheid bepalen. Je vindt er recepten en relevante cross-selling, om de maaltijd nog completer te maken. We ontwikkelden een unieke illustratiestijl voor de verschillende versafdelingen, die terug te vinden zijn op verpakkingen, instore communicatie en wanden.

Verpakkingen met een verhaal

Bij een nieuwe broodafdeling horen mooie verpakkingen. Verpakkingen vormen een verlengstuk van je merk: je neemt ze mee naar huis, bekijkt ze aan de keukentafel.

SVT heeft voor Coop de verschillende verpakkingslijnen in kaart gebracht en op basis van de nieuwe hiërarchie een verpakkingsconcept ontwikkeld. Verpakkingen die het brood eer aan doen, meewerken aan de beleving in de afdeling en tevens het verhaal van bijzonder brood vertellen.

Het succes van 
Coop Vandaag

Samen met Coop ontwikkelde SVT het stadsconcept Coop Vandaag. Het is een compacte convenience store met uitgebreide services en een keuken voor verse maaltijden.

 

Het is een formule die scherp rekening houdt met de locatie, omgeving en de behoeften van consumenten die daar wonen. Het is ‘best of both worlds’: je  kunt er terecht voor de gewone boodschap, maar neemt direct een maaltijd mee die - voor je neus - vers wordt bereid. Het slimme concept is succesvol vanaf het eerste moment en wordt momenteel landelijk uitgerold. Voor Coop Vandaag ontwikkelden we het retailconcept, de bijbehorende eigen grafische taal en beeldmerk, het nieuwe retail design van de winkel, de instore communicatie en alle stationary.

 

Meer weten over een multi format strategy?

Neem contact met ons op.

Ouderwets formuledenken is voorbij

Coop opende onlangs haar eerste hybride winkelformules in Amersfoort en Rotterdam. Het zijn winkels met elementen van de reguliere Coop en tevens onderdelen van Coop Vandaag. 

 

Zo vind je er naast een volledig supermarktassortiment ook convenience-presentaties, een keuken op de winkelvloer, warme dranken en self check-outs. Daarmee lijkt het ouderwetse formuledenken dat je één winkelformule consistent landelijk uitrolt, voorbij. Bij het ontwikkelen van winkelformats komt het accent steeds vaker te liggen op de locatie en de behoeften van de consument op die unieke plek.

WHAT'S NEXT

Het retaillandschap verandert in razend tempo. De retailcyslus van 7 jaar is achterhaald; het is noodzaak continu in ontwikkeling te blijven.