RETAILDESIGN

Laten we gaan.

ANWB.

De ANWB heeft goud in handen. Loyale klanten, wie heeft ze nog? Maar nog interessanter; hoe houdt je ze vast, en wordt je top of mind bij een nieuwe generatie? Samen met een betrokken team van de ANWB ontwikkelde SVT de nieuwste winkel aan het Neude in Utrecht, volledig met clubhuis en reiscafé.

ANWB - sinds 1883

Denk je aan ‘ANWB’, dan denk je waarschijnlijk ‘pechhulp’. Maar in de afgelopen 135 jaar is de toeristenbond uitgegroeid tot een veelzijdig merk en een grote aanbieder in reizen, outdoorkleding en reisbenodigdheden. Innovatie in product en service, het aanspreken van leden, verjonging van de formule en het activeren van het ANWB merk. Onze uitgangspunten waarmee wij samen met de ANWB de nieuwe winkelformule hebben ontwikkeld. Want de ANWB is niet alleen een helpende hand, maar staat ook vakantieplezier, voorpret en beleving.

De winkel als startpunt

De nieuwste winkel van ANWB is gevestigd op het gezellige plein op het Neude in Utrecht en biedt een complete ervaring waarbij reizen, onderweg zijn en naar buiten gaan centraal staan.

 

Het assortiment is gericht op de seizoenen. Of je nu van wandelen, fietsen of eropuit gaan met de auto houdt, in de ANWB-winkel vind je alles om goed voorbereid en zorgeloos van elk seizoen te genieten. Op de eerste verdieping is het ANWB Café, waar je terecht kunt voor lekkere broodjes, diverse workshops of om je gewoon even terug te trekken. Maar ook stadswandelingen door de binnenstad tot aan het samenstellen van je eigen persoonlijke reis, de ANWB-winkel is je startpunt.

ANWB Café en clubhuis

Wanneer je de trap neemt kom je terecht in het ANWB Café. De plek om verhalen uit te wisselen, dingen te leren even je e-mail te checken en vooral om gezellig van een kop koffie met iets lekkers te genieten.

 

In het ANWB Café vind je ieder seizoen nieuwe gerechten met dagelijks verse producten voor ieder moment van de dag. Ontbijt, lunch en uiteraard lekkere tussendoortjes. De kaart is niet heel uitgebreid, maar de producten zijn wel echt goed. In het café is ook een clubhuis; een prettige, grote ruimte waar regelmatig events plaatsvinden. Zo kun je fotograferen met je smartphone, is er de grote ANWB Verkeersquiz, een Street Art wandeling in Utrecht of een cursus GPS-wandelen. Het clubhuis van de ANWB is ook geschikt om te huren voor een vergadering, workshops of presentatie. 

Reisadvies op maat

Op de eerste verdieping heb je naast het ANWB Café ook een afdeling Op Reis, ingericht met reizen en vakantie als thema.

 

Je ziet reisgidsen en kaarten en in het midden een tafel waar reisadviseurs van The Travel Club voor je klaar staan. Met een VR-bril kan je je bestemming alvast verkennen, terwijl via de grote touch-screen tafel de adviseur je het reisaanbod kan laten zien. De reisspecialisten nemen je het uitzoekwerk uit handen en delen ook graag hun eigen reiservaringen. Een verre reis, autovakantie, kampeer- of campervakantie, cruise of wandelreis. De reisspecialisten staan 7 dagen per week voor je klaar, nemen de tijd voor je en komen desgewenst thuis. Om je op weg te helpen naar jouw droombestemming, van een weekend weg tot een verre rondreis.

Wat is jouw volgende avontuur?

ANWB helpt met vele diensten; onder andere verkeer, auto, fiets, vakantie, verzekeringen, wegenwacht en webwinkel. Maar hoe brengen we dit verhaal over in de winkel, zodat je het als klant niet alleen ervaart, maar je de diensten en producten ook op een logische manier kunt vinden?

 

SVT heeft een gelaagde instore communicatie ontwikkeld en hier een duidelijke hiërarchie in aangebracht. De klant wordt op een inspirationele wijze aangesproken met eigen tone of voice en sfeerbeelden die gerelateerd zijn aan de belevingswerelden van de verschillende afdelingen; Onderweg, Naar Buiten en Op Reis. 

 

In de winkel komt het ANWB merk goed terug, de afdelingen zijn duidelijk gemarkeerd en op een aantal punten wordt er iets bijzonders over verteld.  Zo wordt de winkel verhalender en commerciëler, op een manier die bij de ANWB past.

Van idee tot realisatie

Een van de uitgangspunten van dit vernieuwende concept is het aantrekken van een jongere doelgroep, door een bijzondere locatie te kiezen met een eigen café met een communitity hub.

 

Hiermee is de nadruk van de winkel meer komen te liggen op beleving, eigentijdsheid en volop inspiratie. Learnings van dit concept worden inmiddels toegepast in de huidige winkels. Voor de ANWB winkel ontwikkelde SVT het retaildesign, het ANWB Café, het clubhuis en de instore communicatie. Meer weten over deze bijzondere serviceformule? Neem contact met ons op.

WHAT'S NEXT

Een winkel moet opvallen, aantrekken en verleiden. Het gaat om aandacht vragen, aandacht krijgen, en aandacht geven; de retailer moet eerst de aandacht vangen van de consument. Wanneer de consument naar de winkel komt zal de retailer hem de persoonlijke aandacht moeten geven die hij verlangt.