STRATEGIE & CONCEPT

Het door SVT ontwikkelde bibliotheekconcept heeft als doel het vergroten van het aantal uitleningen en leden, het stimuleren van een langer verblijf en het verbeteren van de klanttevredenheid op het gebied van presentatie, collectie, actualiteit van de collectie, inrichting en vindbaarheid. De toegevoegde waarde heeft een rationele kant, door het wegnemen van hindernissen en belemmeringen, maar ook een emotionele, omdat de bibliotheek verleidt, inspireert en verrast. Door een prettiger inrichting en betere presentaties wordt het een plek voor ontspanning, genieten en even wegdromen – kortom, voor een recreatief bezoek.

de Bibliotheek, Een open en inspirerende omgeving.

de Bibliotheek, Schatkamer en ontmoetingsplaats.

DESIGN

De inrichting is modulair opgebouwd. Sommige modules zijn optioneel en daardoor toepasbaar in alle typen vestigingen. Kernwaarden zijn: open, warm, inspirerend, persoonlijk, eigentijds, deskundig en kwaliteit. Kasten en tafels zijn speciaal ontworpen om het assortiment beter en flexibeler te kunnen presenteren.
Naast het inrichtingsconcept was SVT ook verantwoordelijk voor het communicatieconcept. Dit is enerzijds bedoeld om het serviceconcept (meer selfservice) te ondersteunen en anderzijds om een inspirerende en prettige sfeer te creëren.

EEN LANDELIJKE VISUELE IDENTITEIT

De visuele identiteit past bij de nieuwe positionering van de bibliotheek als schatkamer en ontmoetingsplaats en toont een plaats om te browsen en te ontdekken. Associaties daarbij zijn o.a.: lezertje, ‘searchbutton’ en dakje. De huisstijl is voor elke openbare bibliotheek in Nederland beschikbaar. Bibliotheken zijn vrij om het logo toe te passen, maar het gebruik zal sterk bijdragen de bibliotheek een duidelijk gezicht te geven. Om dit proces te versoepelen heeft SVT een huisstijlhandboek ontwikkeld en een toolkit voor het exterieur samengesteld.