De stadswinkel van Kruidvat!

Voor de grootste retailer van Nederland ontwikkelde SVT Branding & Design Group Kruidvat in de Stad: een stadswinkel die zich richt op winkelen in plaats van boodschappen doen.

Nieuwe instore communicatie en actiepresentaties, een dynamische beautyafdeling en een efficiënt kassagebied. Allemaal passend bij de mindset van de shoppende klanten, en steeds verrassend, altijd voordelig.

“Wij willen met onze winkels zo goed mogelijk inspelen op de behoeften van onze klanten. In drukke winkelstraten zijn klanten meer georiënteerd op beautyproducten en modeaccessoires. Hier hebben we in onze stadswinkel meer ruimte voor gecreëerd”, zegt Gerard van Breen, CEO van A.S. Watson Benelux in Distrifood.

Kruidvat in de Stad opent binnenkort ook in Arnhem, Tilburg en Nijmegen.

INTRATUIN

Groene inspiratie

Intratuin wilde een nieuw winkelconcept en kwam bij SVT voor advies. Gekozen werd voor een continu proces van aanpassingen aan de markt, in alle onderdelen van de formule en de communicatie.
Eén van de doelstellingen was een duidelijke structuur in de lay out en routing en meer communicatie met de consument op de winkelvloer. Aan de hand van de door SVT ontwikkelde Brand Guide® zijn de merk- en winkelwaarden opnieuw bepaald en volledig doorgevoerd naar de visuele identiteit, de retail formule en de communicatie. Er ontstond een inspirerende, eigentijdse winkel waar genieten in en om het huis centraal staat.
In de pilotstore namen de bezoekersaantallen en de resultaten meteen toe. Consumenten beoordelen de instore communicatie als helder en duidelijk. De nieuwe winkelopzet, sfeer en het ontwerp maken elk bezoek vandaag de dag nog steeds tot een belevenis.

SIMON LEVELT

Diepgaande kennis van koffie en thee

Simon Lévelt wilde een nieuwe winkelformule om een aantal doelstellingen te realiseren: het duidelijk neerzetten van haar autoriteit op het gebied van koffie en thee en het ontwikkelen van een formule waarin het grote, complete aanbod tot zijn recht komt en waarin de instore communicatie diepgaande kennis van het product uitdraagt.
Met behulp van een Look & Feelsessie® zijn de uitgangspunten op een rij gezet, zowel in woord als in beeld. Op basis hiervan zijn nieuwe kernwaarden geformuleerd. Besloten werd om de communicatie meer te focussen op de emotionele gebruiksmomenten. Deze affectieve waarde is op een aansprekende manier in de winkels terug te vinden. Het resultaat is een inspirerende en informatieve winkel, die de consument op een positieve manier prikkelt.

PHILIPS LIGHT GALLERY

Wat licht voor jou kan doen

De Philips Light Gallery laat zien wat licht thuis, voor jou, kan doen. Zowel in de vorm van een persoonlijk advies of lichtplan, als qua beleving, in een Licht Studio waar je op een interactieve manier de verschillende vormen van licht en de diverse functionaliteiten kunt ervaren.
Helemaal in stijl is het assortiment in een aantal duidelijk onderscheidende stijlgroepen gesorteerd, variërend van ‘Klassiek & landelijk’ tot ‘Design & architecturaal’ en aangevuld met passende stylingelementen en materialen.
In het hart van de winkel of shop-in-shop bevindt zich een galerie: een sterk afwijkende, helemaal witte ruimte die duidelijk ‘Philips’ is. Hier wordt een aantal producten uitgelicht; ze krijgen alle ruimte om goed tot hun recht te komen.

Mediq Apotheken

De persoonlijke apotheek

De Mediq apotheek staat voor persoonlijk advies en deskundigheid, voor een toegankelijke sfeer en een innovatieve winkelformule. SVT heeft een retail formule ontwikkeld waarin de klant centraal staat. Er is meer tijd voor uitleg en advies, er is ruimte en tijd voor therapiebegeleiding en meer keuze in voordelige zelfzorgproducten. De klanten worden sneller geholpen dan voorheen en de apotheek biedt totale medicatiebewaking. Ook is ingespeeld op de moderne 24-uurs maatschappij: de bereikbaarheid is optimaal, de openingstijden zijn bijzonder ruim en daarbuiten kunnen klanten gebruikmaken van handige kluisjes. Mediq bezorgt op verzoek en heeft een informatieve website. Kortom: het is een innovatief adres om mensen gezond te houden en gezonder te maken.

Praxis

Doe het zelf, doe het samen

Praxis maakt elke klus makkelijker, met een eenvoudige en heldere keuze in kwaliteit en prijs en met een goed advies. Praxis staat bekend om haar winkels en medewerkers die praktische en goede adviezen geven om elke klus te klaren.
Voor de Praxis winkels heeft SVT Branding & Design Group een formule ontwikkeld die inspeelt op de wensen van haar klanten. Naast een vernieuwde lay-out van de winkel ontwikkelden we ook een praktisch en kleurrijk instore communicatiesysteem dat de klant helpt prettig te winkelen en duidelijk aangeeft waar hij alles kan vinden. Het is een overzichtelijke en inspirerende winkel geworden, met aantrekkelijke aanbiedingen en een assortiment dat voortdurend op de actualiteit en het seizoen is gericht.

BCC

Vernieuwend in de branche

Ook BCC kreeg SVT Branding & Design Group advies over haar positionering en merkontwikkeling.

 Nodig was het vergroten van het onderscheidende vermogen binnen de branche door de merkpersoonlijkheid duidelijk neer te zetten. Kernwaarden hierbij waren betrouwbaarheid, service en inspiratie met als stelregel vernieuwend binnen de sector. Op basis van de merkpersoonlijkheid is een nieuwe huisstijl en een goed gestructureerd instore communicatieconcept ontwikkeld. 

Aan de hand van het door SVT ontwikkelde Brand in Your Hand® model is de doelstelling – het vergroten van de naamsbekendheid en het ontwikkelen van een sterke positionering – gekaderd. Het ontwikkelde concept kan eenvoudig door BCC zelf worden toegepast; er is een manual waarmee het makkelijk wordt uitgerold naar alle communicatiemiddelen.

Sparta

Alle sporten onder één dak

De opdracht was het realiseren van een flagship store voor de Chileense multibrand sportstore Sparta, met een oppervlakte van 600 m². De Sparta Flagship Store in Plaza Egana is een levendige winkel, waarin passie voor en expertise van sport duidelijk naar voren komen.
Een belangrijk onderdeel van de winkel is het Sparta DNA, dat centraal in de ruimte is gesitueerd. Hier ligt de focus op de historie van het merk Sparta, op zowel de kennis en ervaring die in de loop der jaren is opgedaan als op de innovatieve geest van het merk. Daaromheen komen alle sporten met dynamische presentaties tot leven.

AH to go

Makkelijk, lekker en gezond

Ook als consumenten snacken, willen ze steeds meer verse en verantwoorde voeding. Convenience is ook belangrijk. Om in te springen op deze behoefte heeft SVT voor Albert Heijn to go het retail concept ontwikkeld. AH to go is een zelfbedieningswinkel met producten voor directe consumptie, die snel en makkelijk kunnen worden gekocht. Ook vindt de gehaaste consument er een klein assortiment voor de vergeten boodschappen.
De winkels zijn relatief klein en altijd gesitueerd in een dynamische omgeving. Er zijn inmiddels tientallen AH to go winkels op knooppunten, zoals
voetgangersgebieden in stadscentra en op trein- en metrostations.

Pearle Opticiens

Gemak en persoonlijke aandacht

De nieuwe Pearle winkel moest een eigentijdse en onderscheidende uitstraling krijgen – zowel in de winkelstraat als in de optiekbranche – waarin veel aandacht is voor de behoeften van de moderne consument: gemak, beleving, inspiratie, persoonlijke aandacht en privacy.
De winkel heeft een dubbele functionaliteit gekregen: goede zorg en kwaliteit enerzijds, een inspirerend en trendy assortiment anderzijds. Dit concept is doorvertaald naar alle lagen van de winkel, van routing en lay-out tot presentatie en communicatie.
De collectie is op een slimme manier gerangschikt om verschillende typen klanten tegelijkertijd te kunnen bedienen.
In een hoog tempo worden er nog steeds winkels omgebouwd naar de nieuwe formule, waarbij Tchai de uitvoering en uitrol verzorgt.

Primera

Even naar Primera

Primera is een gemakswinkel voor de aanvulling op de dagelijkse boodschappen, met als specialisme tabak, wenskaarten, kansspelen en tijdschriften. Primera positioneert zich als landelijke winkelketen met een lokaal zelfstandig karakter, waarbij service, persoonlijk, dichtbij, Nederlands, veelzijdig, gezellig en sympathiek de kernwaarden zijn. SVT heeft met een merk- en formuleontwikkeling gezorgd voor het verbreden van de doelgroep en het door-ontwikkelen van het merk Primera met onder andere een grotere instore herkenbaarheid.

Eye Wish Groeneveld

Aandacht, inspiratie en vakmanschap

Eye Wish Groeneveld wilde de grootste zelfstandige opticien van Nederland worden. De opticien die je overal vindt, met een gevarieerd en eigentijds assortiment, met tijd en aandacht voor haar klanten en met oog voor detail.
In het nieuwe winkelconcept ligt de nadruk op persoonlijke aandacht, inspiratie en vakmanschap. Dat komt tot uitdrukking in een transparante, laagdrempelige winkel met veel ruimte voor funshoppen. Ook de nieuwe instore communicatie is met name gericht op het helpen en inspireren van klanten. Achterin de winkel ligt de focus juist op service met spreektafels, een open werkplaats en een gedeeltelijk verduisterde oogmeetruimte.
Begin 2008 opende de pilot store in Hoogeveen haar deuren en snel daarna werd de nieuwe Eye Wish Groeneveld landelijk uitgerold.

D.I.O. Drogisterij/Parfumerie

Sympathiek, vriendelijk en niet duur

De herkenbaarheid van D.I.O. mocht wel wat groter en de keten kon ook wel wat meer onderscheid gebruiken ten opzichte van andere drogisterijen.

D.I.O., dé specialist in de buurt, laagdrempelig, kwalitatief, vakkundig, sympathiek, persoonlijk, vriendelijk en niet te duur. Met deze kernwaarden ontwikkelde SVT voor D.I.O. een nieuwe visuele identiteit. Het logo werd gerestyled en doorvertaald naar het exterieur, de etalages en de instore communicatie zoals navigatie, actie en themagrafiek. Ook leaflets, actiekranten, verpakkingen, draagtassen, cadeaubonnen, klantenkaart en bedrijfsauto’s namen we onder handen. De boodschap van de nieuwe visuele identiteit wordt extra ondersteund door de nieuwe pay-off Mooi Gezond. Het resultaat sluit goed aan bij de geformuleerde doelstellingen en zowel consumenten als D.I.O.-ondernemers reageren positief.

Eurest

Een warm welkom

Eurest biedt rijke en gezonde producten aan van een uitstekende kwaliteit. Het bedrijf onderscheidt zich door aandacht voor ambiance in de vorm van een warme, stimulerende en sociaal ingerichte omgeving en door een dienstverlening die verder gaat dan nine to five. Door het creëren van een open keuken met front cooking, meer interactie met de klant en een compleet nieuw assortiment dat samengesteld is met oog voor smaak, gezondheid en een efficiënte bereidingswijze, wordt dit onderscheid extra onderstreept.
De verschillende manieren van shoppen en eten in het restaurant bedienen de verschillende typen gasten die achter het bureau of samen, in een klein of groot gezelschap en op ieder moment van de dag, goed willen eten en drinken.

Perry Sport + Outdoor

Perry als gids en coach

Perry weet als geen ander dat je continu moet vernieuwen om de markt optimaal te kunnen bedienen. Voor Perry besloot SVT het instore communicatieconcept en de huisstijl te vernieuwen om de positionering en communicatie te optimaliseren.
Het bestaande winkelconcept is onder de loep genomen met behulp van de Identity Scan® om in woord en beeld vast te leggen wat de waarden zijn van het merk.
Daaruit kwam dat de belangrijkste stappen het verduidelijken van de communicatie in de winkel en het vergroten van de herkenbaarheid van het merk Perry Sport + Outdoor in de markt moesten worden.
Zo kwamen er een nieuw logo en een instore communicatieconcept dat inmiddels volledig is geïmplementeerd in een aantal vestigingen van Perry in Nederland en België.

Ranzijn tuin en dier

Natuurlijk boodschappen doen

Ranzijn is de supermarkt onder de tuincentra. Het is geen snuffelwinkel, maar een boodschappenwinkel, waardoor je er niet veel tijd kwijt bent. Een overzichtelijke winkelopbouw en routing, duidelijke signing en goede productinformatie maken het de klanten makkelijk.
SVT heeft voor Ranzijn een nieuwe visuele identiteit en een compleet, gelaagd instore communicatieconcept ontwikkeld. Het eigentijds design heeft een sterk herkenbaar karakter en straalt het goede prijsvechtersgevoel uit.
In 2011 is de retail formule voor het eerst gebouwd in het filiaal in Alkmaar. De winkel scoorde door onze bemoeienissen 10 tot 15% meer omzetverhoging, die in later omgebouwde filialen eveneens werd gehaald.
Ook ontwikkelde SVT de DierenService afdeling, die een eigen visuele identiteit heeft.

IKEA

Een helpende hand voor IKEA

Twee projecten hebben we gedaan voor de op zich al ijzersterkte formule van IKEA.
Hoe help je de klanten van IKEA het juiste bed en beste matras te vinden? Door een nieuwe afdelingsindeling en door doordachte instore communicatie. We hebben goed gekeken naar de opstellingen van bedden en slaapkamers en de matrassen zijn geclusterd naar stevigheid. Een digitale keuzehulp – de matraswijzer – en een infographic op de wand helpen de matras te vinden die past bij het slaapgedrag.
In Rusland staan IKEA-winkels in shoppingmalls. Zo’n blauwe hoge wand is dan opeens erg afstandelijk. Daarom hebben we de blauwe box geopend en de winkel daardoor meer onderdeel van de shoppingmall en het dagje winkelen gemaakt. Vitrines laten al zien wat IKEA te bieden heeft en het restaurant zit aan de buitenkant, wat de toegankelijkheid vergroot.

Formido Deco Bouwmarkt

Inspiratie voor de doe-het-zelver

Bouwmarkt Formido had nieuw winkelconcept nodig waarbij naast de sterke punten service en toegankelijkheid ook aandacht zou zijn voor een attractief en inspirerend winkelbeeld. Kernwoorden voor het nieuwe concept waren inspiratie, decoratie, dominantie en impulsiviteit.
De winkel kreeg een nieuwe look & feel en een voor bouwmarkten unieke lay-out: tegen de vier wanden vindt de consument het traditionele aanbod van de DHZ-branche en in het midden is het ‘winkelplein’ waar altijd inspirerende producten en wisselende presentaties worden geboden.
Nu is Formido een winkel waar je ook naar toe gaat als je niets te klussen hebt. Waar steeds iets te beleven valt en je altijd inspiratie opdoet.

Zippy kidstore

Kleding en meer voor baby’s en kids

Portugal bevindt zich in een sterke ontwikkeling wat retail betreft.
Sonae Retail, onderdeel van de Sonae Group, is een van de grootste retail organisaties in het land. Sonae vroeg SVT om een nieuw retail merk en winkelconcept te ontwikkelen. Vanuit het bestaande kinderkledinglabel Zippy is dit nieuwe concept uitgewerkt. Met behulp van de Identity Scan® hebben we een heldere merkidentiteit gedefinieerd voor zowel de Zippy Kidstore als haar sublabels. Er is een waardevol merk in de markt gezet met een bijpassende retail formule voor baby’s en kinderen, met onder andere kleding, accessoires en hardware. De formule is inmiddels in veel Europese landen uitgerold.

BIG BAZAR

Big brands, smallest prices

Big Bazar wilde haar positie in de markt te versterken en een grote, succesvolle groei realiseren. De winkelketen positioneert zich als discounter, met grote merken voor lage prijzen plus wekelijks een spectaculaire actie. We ontwikkelden een sterke formule met een nieuw logo en een visuele identiteit.
Centraal in de winkel ligt de fun-afdeling, waar make-up en accessoires te vinden zijn. Daaromheen liggen de wat meer functionele productgroepen, met spullen voor elke dag. In het entreegebied worden de topaanbiedingen uit de folder (big deals) gepresenteerd.
Big Bazar wil zoveel mogelijk meiden en vrouwen gewone en verrassende producten (en services) voor een spraakmakend lage prijs aanbieden. Elk bezoek aan Big Bazar moet een uitje zijn.