VISIE / MISSIE

De relevante waarden van een merk vertalen naar aansprekende omnichannel retail formules is de essentie van wat wij doen bij SVT Branding & Design Group.

Omnichannel retail brengt een merk tot leven en creëert bij consumenten een merkvoorkeur die uitstijgt boven het productaanbod of de dienstverlening van een retailer. Omnichannel retail is in staat om alle zintuigen te prikkelen en om van een merk een allesomvattende beleving te maken.

Lees verder »

VISIE / MISSIE

De relevante waarden van een merk vertalen naar aansprekende omnichannel retail formules is de essentie van wat wij doen bij SVT Branding & Design Group.

Omnichannel retail brengt een merk tot leven en creëert bij consumenten een merkvoorkeur die uitstijgt boven het productaanbod of de dienstverlening van een retailer. Omnichannel retail is in staat om alle zintuigen te prikkelen en om van een merk een allesomvattende beleving te maken.

Merkbeleving begint in het hoofd van de consument. Dat kan overal zijn. Thuis voor de tv, in de trein, met een tijdschrift op schoot. De keuze voor een product, een winkel of een besteding wordt daar al grotendeels gemaakt.

Ons werk begint ermee om alle stappen in het aankoopproces (de customer journey) in kaart te brengen, waarmee ze meteen bestuurbaar zijn gemaakt.
Consumenten hebben tegenwoordig een groeiende behoefte aan echte waarde, gekoppeld aan beleving en dynamiek. Daardoor staan onze opdrachtgevers voor de uitdaging dat hun merk in de ogen van de consument een totaalbeleving moet worden.

Bij de vertaling van hun merk naar een overtuigende omnichannel retail omgeving kan een creatieve, inspirerende en innovatieve adviseur als SVT Branding & Design Group een onmisbare toevoeging zijn. Wij kennen de spelers, het spel en het speelveld door en door en weten precies welke kant de markt op beweegt.

Door onze jarenlange ervaring, ons op elkaar ingespeelde team en de voortdurende uitbreiding van onze kennis van retail, staat SVT Branding & Design Group in de markt bekend als nummer één waar het gaat om innovatieve oplossingen voor retail branding- en designvraagstukken.

Pleasure should be taken seriously - Charles Eames

Whoever said money can't buy happiness simply didn't know where to shop! - Bo Derek

TOEN EN NU

De SVT in SVT Branding & Design Group staat voor Van Santen, Vollebregt, Van Tongeren, de drie oprichters van het bureau. Michel van Tongeren is nog steeds lid van de directie. Er werken zo’n 18 mensen in het historische pand aan het Entrepotdok, vlakbij Artis in Amsterdam.

Lees verder »

TOEN EN NU

SVT Branding & Design Group, opgericht in 1988, is een strategisch ontwerpbureau met een unieke focus: SVT is gespecialiseerd in het ontwikkelen van het volledige proces van branding en strategieën voor retailers. We formuleren en ontwikkelen omnichannel retail formules en ontwerpen alle elementen binnen deze kanalen. Het bureau heeft aan de wieg gestaan van retail branding en -design in Nederland.

De opdrachtgevers van SVT zijn afkomstig uit drie sectoren: food, non-food en service retailing.

SVT heeft toegevoegde waarde vanwege een geïntegreerde aanpak van strategie, concept en design, onze diepgaande kennis van retail en de jarenlange ervaring met het proces van merk- en formuleontwikkeling. Wij zijn alert op veranderingen in de markt en op kansen die zich aandoen en willen eerst diep inzicht in een merk krijgen voor we dat vertalen naar een perfect opererende winkelformule. Met als doel: het blijven verrassen en inspireren van de klanten van onze klanten.

De jongste ontwikkeling binnen de markt is onze vertaling van succesvolle internet-winkelformules naar een fysieke retail omgeving. Door onze expertise op het gebied van fysiek winkelen te combineren met de expertise van de klant op het gebied van online winkelen, ontstaat er een extra krachtig merk. In dit ‘van clicks naar bricks’ concept heeft SVT inmiddels al ruim ervaring opgedaan.

Naast dit alles zijn we actief betrokken bij opleidingen aan de TU Delft, de HKU in Utrecht en het Piet Zwart Instituut/Willem de Kooning Academie in Rotterdam.

PLATFORM DEVELOPMENT

Het Platform Development® model is een effectief gereedschap, dat in één oogopslag inzage geeft in de verschillende krachten die in retail werken. Het toont de holistische samenhang in retail.

Lees verder »

PLATFORM DEVELOPMENT MODEL

Het Platform Development® model is een effectief gereedschap, dat in één oogopslag inzage geeft in de verschillende krachten die in retail werken. Het toont de holistische samenhang in retail.

Het Platform Development® houdt in dat de verschillende lagen, of schillen, in het model nauw met elkaar verweven zijn en continu invloed op elkaar hebben.
Elk merk bestaat uit een rationele kant – de bedrijfswaarden – en een emotionele kant, het DNA van de onderneming. Het Platform Development model® maakt dit inzichtelijk, als een soort wagenwiel met het merk als naaf.

De buitenste lagen van het model representeren de externe krachten, of context; denk bijvoorbeeld aan de veranderende wereld, en aan consumenten en hun gedrag, dat per situatie anders kan zijn.
De binnenkant is de interne kracht: het merk en de formule. Beide onderdelen komen bij elkaar via de customer journey: het contact, de relatie, tussen de consument en de retailer in al zijn vormen en op alle plekken: fysiek of virtueel, vanaf het eerste contact tot aankoop, tot aan het contact dat na aankoop plaats kan vinden.

Met het model kunnen alle retail elementen die samen de formule vormen, worden ontwikkeld, doorontwikkeld en in de gaten worden gehouden, terwijl geanticipeerd wordt op veranderingen van buitenaf. Door de holistische aard kan het model van binnen naar buiten worden gebruikt, maar ook van buiten naar binnen. Soms start de verandering bij de veranderende wereld, soms vanuit de retailer; soms veranderen de behoeften en wensen van de consument de wereld waarin we leven, soms verandert de wereld de consument.

Wilt u meer weten over Platform Development©? Maak een afspraak!

Retail Blog

Het Bloem Atelier van Intratuin opent eind februari!

Het Bloem Atelier van Intratuin opent eind februari!

01/25/2018

Eind februari opent het eerste Bloem Atelier van Intratuin in Leidsche rijn. Het Bloem Atelier is een van de nieuwe speciaalzaken binnen het Magazine concept van Intratuin. De verbouwing is in volle gang, we kijken uit naar het resultaat!

‘Ouderwets formuledenken is voorbij’

‘Ouderwets formuledenken is voorbij’

12/19/2017

‘Ouderwets formuledenken is voorbij’

Coop opende recent aan de Binnenrotte in Rotterdam een nieuwe vestiging in een pand waar voorheen Marqt gevestigd was. SVT heeft de ontwikkeling van deze hybride stadsformule mogen doen en is daarvoor geïnterviewd door de Levensmiddelenkrant.

ROTTERDAM – Door Frits van Wolveren – Coop opende recent aan de Binnenrotte in Rotterdam een nieuwe vestiging in een pand waar voorheen Marqt gevestigd was. Deze formule verhuist naar het voormalige pand van het Centrum voor Beeldende Kunst aan de Nieuwe Binnenweg.

Dit stuivertje wisselen van locaties toont aan dat iedere winkelformule een eigen type klanten trekt.

Lifestyle, locatie, opleidingsniveau, inkomen en maatschappelijke betrokkenheid van de klant zijn factoren die op het punt van formulevoorkeur een rol spelen. Coop kiest meer en meer voor vestigingen in de binnenstad van middelgrote en grote steden en het aanbieden van snel en gemakkelijk boodschappen doen, online bestellen en bezorgen. Deze positionering voldoet volgens de formule aan de behoeften van de hedendaagse consument.

Een- en tweepersoonshuishoudens

Bert Nijland, hoofd formulemanagement bij Coop, legt uit dat Coop met store design, indeling en keuze van assortimentsgroepen zo optimaal mogelijk wil aansluiten bij de samenstelling en behoeften van bewoners in de directe omgeving van de winkel. “We zien in dit specifieke geval in de directe woonomgeving naast een grote groep een- en tweepersoonshuishoudens ook een hoog percentage nietwesterse allochtonen en relatief weinig gezinnen met kinderen. Met die informatie komen we tot de keuze om producten, bijvoorbeeld op de groenteafdeling, los verkrijgbaar aan te bieden. De klant kan absoluut zijn of haar gewenste hoeveelheid kopen. Aardappelen, eieren, uien en dergelijke zijn los verkrijgbaar.”

Portieverpakkingen

In veel assortimentsgroepen heeft Coop gekozen voor portieverpakkingen, zegt Nijland. “We hebben bovendien bijna wekelijks pick & mix-aanbiedingen, zodat de klant de gewenste producten en hoeveelheid kan kiezen. Wanneer de klant weinig tijd heeft om te koken of de maaltijd te bereiden, bieden we de mogelijkheid om een keuze te maken uit ons brede en gevarieerde aanbod vers belegde broodjes, salades en warme maaltijden die vanuit de keuken worden bereid.” In deze nieuwe Coop sluit de positionering van de keuken, direct bij de entree van de winkel, aan bij de afdeling convenience (belegde broodjes, kant-en-klare maaltijden). Kortom: een van de speerpunten van de nieuwe winkel is gemak. Coop wil zijn klanten hiermee helpen bij het maken van de keuze voor de dagelijkse maaltijd. “We bieden daarvoor drie mogelijkheden. Als ze zelf willen koken, hebben we een uitgebalanceerd assortiment vers en kw-producten. Indien er weinig tijd is om te koken, dan kan de klant kiezen uit kant-en-klare maaltijden uit de koeling of vries-vers. Verder bieden we ultraverse broodjes, salades en warme maaltijden die in onze keuken zijn bereid.” Hoe gaat Coop zich in deze hybride winkel op het gebied van prijs profileren? Nijland: “Coop’s prijsstelling is het gemiddelde van de markt. Daarnaast werken we wekelijks met aantrekkelijke aanbiedingen.”

Locatie is leidend

Frank Schoeman, creative director bij SVT-Branding en Design Group in Amsterdam, vertelt dat deze Coop een hybride karakter heeft. “Enerzijds heeft die elementen van de reguliere Coop, anderzijds vinden we er ook onderdelen terug van Coop Vandaag terug: een stadsformule die scherp rekening houdt met de locatie, de omgeving en de behoeften van de consumenten die daar wonen.” Hij constateert in dit verband een belangrijke verandering in het formuledenken van foodretailers: “Steeds sterker komt het accent te liggen op de locatie en de behoeften van de consument op die unieke plek. Het ouderwetse formuledenken dat je een winkelformule als het ware landelijk uitrolt, is voorbij. Het draait veel meer om het prominent invullen van de winkel op een bijzondere locatie, het aanbieden van (food) oplossingen op elk moment van de dag.” Met Coop Vandaag is de winkelformule een weg ingeslagen die in de toekomst perspectief biedt met name in de stedelijke gebieden. City-winkels blijken ‘hot’ en Coop speelt daarop in. Hierover zegt Nijland: “In 2018 zullen we in een groot aantal steden een Coop-Vandaag openen. Winkelelementen die zich onder meer in Amersfoort hebben bewezen, zijn ook in het filiaal aan de Binnenrotte geïmplementeerd, zoals convenience-presentaties, de keuken op de winkelvloer, de verkoop van warme dranken, de self-checkouts etc. Cruciaal is het verzorgingsgebied van de winkel, dat is leidend bij de keuze van de modules in de specifieke vestiging.”

Voor iedereen

Volgens retaildeskundige Paul Moers is de keuze van de Coop-formule op deze Rotterdamse locatie meer voor de hand liggend dan die van Marqt.”Coop is een verzorgend merk waar de boodschappen voor veel consumenten beter betaalbaar zijn. Marqt is toch een formule die meer gericht is op het segment hogeropgeleiden en meer milieubewustere consumenten, terwijl Coop eigenlijk voor iedereen is.”

ONS TEAM

SVT Branding & Design Group werkt met verschillende disciplines samen in projectteams. Daarin zitten brand consultants, interieurarchitecten, retail designers, grafisch ontwerpers en projectmanagers.

Lees verder »

ONS TEAM

Bij de start van een project bekijken we zorgvuldig welke disciplines nodig zijn voor de desbetreffende opdracht. We stellen een team samen dat toegewijd werkt aan het project. Elk lid van het team is altijd op de hoogte van elke stap in het proces en is bovendien persoonlijk bereikbaar voor de opdrachtgever.

Onze brand consultants en ontwerpers creëren werkbare oplossingen op het gebied van retail branding, retail design, retail packaging en omnichannel retail. We betrekken de opdrachtgever zoveel mogelijk bij alle stappen die we gedurende het proces zetten.

WE GEVEN HET DOOR

Retail is misschien wel de grootste bedrijfstak in de wereld. Toch wordt er weinig aan onderzocht of in onderwezen. Wel wordt de kracht van design steeds meer erkend. De afgelopen jaren zien we dan ook dat de belangstelling voor design vanuit de businesswereld enorm toeneemt. Daar springt SVT op in.

Lees verder »

WE GEVEN HET DOOR

Retail is een samenspel van veel factoren en disciplines, die allemaal tegelijk zichtbaar worden in de winkel.
De kennis die nodig is om tot een succesvolle retail formule te komen, is niet in één of enkele personen te verenigen en misschien zelfs niet in één opleiding. De laatste jaren zijn er wel verschillende opleidingen opgezet die met retail te maken hebben, van retail design/interieur (de ontwerpkant), tot small business en retail (de businesskant).

SVT wil een brug slaan tussen die verschillende opleidingen. Daarom werken we nauw samen met verschillende onderwijsinstellingen, zoals de TU Delft, Willem de Kooning Academie, AMFI, EURIB en de HKU. Bovendien wordt het Boek 1:1, geschreven door één van de oprichters van SVT, voorgeschreven bij verschillende opleidingen, zoals bij de opleiding Small Business & Retail Management aan de Stenden Hogeschool te Leeuwarden.

Michel van Tongeren, Frank Schoeman en Maaike van Rooden geven lezingen en masterclasses. Altijd zijn die aangepast aan het thema en de doelgroep tot wie zij zich richten. Een lezing kan bijvoorbeeld gaan over de veranderende wereld, Platform Development, het retail-keuzediagram, de marketingmix van winkels, over merken en over consumentengedrag.

U kunt altijd bellen voor een afspraak, dan stemmen we de lezing af op het thema en de doelgroep die u voor ogen hebt.